ЗГОДУВАТИ МІЛЬЯРД ЯМАМ ЧИ БУДУВАТИ ДОРОГИ СУМЛІННО?

Українці масово скаржаться на якість доріг: незважаючи на мільярдні вкладення, з приходом весни велика кількість автошляхів перетворилася на суцільні ями. Навіть нові дороги не витримують гарантійного п’ятирічного терміну експлуатації. Цього року уряд планує витратити на ремонт та будівництво шляхів рекордні 47 млрд грн. Якщо коштами розумно розпорядитися, вони можуть дати поштовх українській економіці, вважають у партії «Наш край».

ДОРОГИ: ПЕРЕЗРІЛА РЕФОРМА

За якістю доріг Україна посідає 137 місце зі 144 країн, вважають в міжнародній неурядовій організації Всесвітній економічний форум. Ремонту потребують 95% українських шляхів, уточнюють в «Укравтодорі» та наводять цифру: наведення ладу в дорожній інфраструктурі коштуватиме 60 млрд грн щорічно. Усі проблеми українських доріг на своїй шкірі відчувають водії. Вони складають карти найгірших шляхів, обмінюються інформацією про небезпечні маршрути. Відео жахливих автотрас набирають мільйонні перегляди в інтернеті. Так «прославилися» дороги Кропивницький– Миколаїв, Київ–Суми, Дрогобич–Самбір, Житомир – Бердичів. Через поломки автомобілів, надмірні витрати пального, затримки товарів економіка зазнає мільярдних збитків. Найтрагічніше те, що щороку 3,5 тис. українців гинуть на автошляхах. Поганий стан доріг відіграє неабияку роль у цій сумній статистиці. Тож реформа дорожнього господарства давно перезріла, наголошує «Наш край».

БУДІВНИЦТВО: ЛОКОМОТИВ ЕКОНОМІКИ

У партії вважають, що дорожній галузі слід перенацілитися на будівництво якісних доріг. Це покращить транспортне сполучення, зменшить видатки на паливо, ремонт та запчастини, скоротить логістику. Ремонт доріг через залучення десятків суміжних галузей запустить розвиток вітчизняної економіки. Гроші, вкладені у будівництво доріг, повертаються в економіку у трикратному розмірі. США під час Великої депресії 1930-х років реалізували національну програму будівництва доріг, що забезпечила країну потужною інфраструктурою та заклала фундамент майбутнього процвітання. Американським досвідом скористалися багато інших країн, що зазнали рецесії.

ГРОШІ: БОРОТЬБА З ВІДКАТАМИ

Міністерство інфраструктури визнає, що третина ремонтів доріг проведена неякісно, а термін експлуатації нових не перевищує п’яти років (у розвинених країнах – 20-30 років). Навіть автошляхи у більш-менш прийнятному стані залишаються без розмітки, освітлення, безпечних для пішоходів зон та переходів. Щороку прем’єр Гройсман обіцяє притягувати до відповідальності ремонтні та будівельні організації, що допустили халатність. Однак жодна особа досі не понесла кримінальної відповідальності.

«Наш край» вимагає провести ретельне розслідування освоєння десятків мільярдів гривень, які були витрачені на ремонт та будівництво доріг протягом 2016–2017 років. До цього залучити Генпрокуратуру та Національне антикорупційне бюро України.

ЯКІСТЬ: НОВІ СТАНДАРТИ

Рецепт будівництва хороших доріг не таємниця. Більшість сусідніх країн уже мають автошляхи достатньо високої якості. Ганебно й прикро, що Україна пасе задніх. «Наш край» вважає, що Кабмін має негайно ухвалити рішення, що створять умови для забезпечення українців дорогами належного рівня. Зокрема, слід запровадити аудити відремонтованих автошляхів та змушувати підрядників виправляти недоліки. Партія закликає запровадити низку вимог та стандартів в дорожньому господарстві.

По-перше. Збільшити гарантійний термін експлуатації доріг щонайменше до 20 років. По-друге. Проводити аудити відремонтованих автошляхів, щоб змусити підрядників виправити недоліки своєї роботи. По-третє. Запровадити ліцензування автошляхів щодо дотримання правил безпеки проїзду автотранспорту (розмітка, пішохідні зони, освітлення, якість та відповідність дорожніх знаків). По-четверте. Призначити відповідальний орган із нагляду за експлуатацією автошляхів різного призначення відповідно до норм безпечного руху. По-п’яте. Дати оцінку безпеці пересування на кожному автошляху – українці повинні знати критерії безпеки автошляхів. Масштабний ремонт доріг – це шанс для України й тест для уряду Гройсмана, вважають в партії «Наш край».

Теги: , , ,