Державний піар під відсотки: уряд штовхає обласні ради брати кредити на «Велике будівництво»

01.07.2021
Кредитне шахрайство на державному рівні. Влада піариться і «гріється» на будівництві доріг, за які ще багато років з відсотками платитимуть українці.
«Велике будівництво» з масштабного інфраструктурного проєкту перетворюється на «пральню» з відмивання коштів. При чому кредити на будівництво доріг уряд бере не своїми руками, а змушує це робити обласні ради, яким врешті і виплачувати ці позики з процентами
Як відомо, після реформи децентралізації основна частина коштів пішла у громади і обласним чиновникам стало надзвичайно складно похизуватися будівництвом та ремонтом шкіл, дитячих садочків, доріг та спортивних залів. В обласних бюджетах залишилося не так багато коштів для інфраструктурних проєктів, і тут «Велике будівництво» стало в нагоді.
Отримання кредитів на будівництво доріг обласними радами несе чимало ризиків, передусім для жителів цих областей. Адже саме вони через податки сплачуватимутьза ці кредити. Крім того, через можливі зловживання на будівництві під загрозою недофінансування можуть опинитися соціальні видатки, зокрема– зарплати вчителів та медиків.
Обласні ради беруть кредити під державні гарантії, а віддавати будуть за рахунок державної субвенції. Є сумніви, що державні гарантії погашення кредиту будуть виконані. Адже проєкти, які будуються за кошти ДФРР (державний фонд регіонального розвитку), нині недофінансованіта стоять недобудованими або дофінансовуються з місцевих бюджетів.
Минулого року рекордна сума бюджетних коштів на поліпшення дорожньої інфраструктуру була взята не з Дорожнього фонду, який є гарантією запозичення обласних рад, а з інших джерел (зокрема, з ковідного фонду).
Окрім того, кредитування обласних рад є досить новим явищем в Україні. Левову частку позик надають державні банки, в яких найвищий відсоток неповернених кредитів.
Таке кредитування в умовах України може стати годівницею для нечистих на руку чиновників обласного та центрального рівня, які домовлятимуться про кредити, закладаючи свою «маржу», а також для фірм-підрядників, які домовлятимуться про підряди за відкати.
Основним ризиком є відсутність прозорості в укладанні контрактів. На початку червня цього року парламент вивів будівництво Великої кільцевої дороги навколо Києва з-під дії закону про публічні закупівлі. А підрядник, до речі американський, якому Укравтодор хоче без тендеру заплатити 85 млрд грн на Київську обхідну дорогу (КОД), відомий будівництвом Трансильванської магістралі у Румунії. Ціна магістралі зросла у процесі будівництва з 2,2 до 10 млрд долл. та, зрештою, Уряду Румунії розірвав контракт з компанією.
Можна прогнозувати, що за старою українською традицією, винних не покарають, а нагородять та відправлять на підвищення.
«Наш край» наголошує на необхідності продуманого підходу до фінансування великих інфраструктурних проєктів. Основними факторами успішності таких починань є прозорість виділення коштів, контроль за їхнім витрачанням і якістю побудованих об’єктів та конкуренція між підрядними організаціями.
Партія виступає категорично проти підходів, коли під девізом «проте ми будуємо» сотні мільйонів гривень витрачаються поза тендерними процедурами, до проєктів залучаються лише «обрані» владою фірми, а для участі у будівництві необхідно дати солідний відкат.

Теги: , , , ,