ЯК ОБРАТИ СІМЕЙНОГО ЛІКАРЯ: ІНФОРМАЦІЯ МОЗ

Початок національної кампанії – 1 квітня 2018 року. Як обрати сімейного лікаря?

Крок перший – визначиться з лікарем

Найпростіший варіант – ви знаєте хорошого лікаря, обслуговувались у нього і залишились задоволені результатами. Якщо ж такого лікаря ви поки не знайшли, поцікавтеся у родичів, сусідів, друзів, колег – можливо, у них був позитивний досвід у амбулаторії сімейної медицини або поліклініці, яка підходить вам географічно.

Ви також можете звернутись у місцевий відділ охорони здоров’я. Там вам розкажуть, які лікарі працюють у вашому населеному пункті чи районі. Інший варіант – просто зверніться у будь-який медичний заклад і познайомтеся з лікарями. Інформацію про них можна отримати у місцевому відділі охорони здоров’я або безпосередньо в реєстратурі. Деякі медичні заклади вже мають свої власні сайти з такою інформацією.

Пам’ятайте, що зараз ви не мусите звертатись до лікаря «строго за пропискою» – можете обрати лікаря, який працює біля вашого дому, роботи тощо.

Крок другий – підпишіть декларацію

Заклади первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з тими лікарями, яких самі собі обрали.

Декларація підписується безстроково, тобто вам не потрібно буде перепідписувати її щороку. З іншого боку, якщо ви вирішите підписати угоду з іншим лікарем, ви зможете зробити це у будь-який час.

Документи, які знадобляться для підписання угоди з лікарем, – ваш паспорт та ідентифікаційний номер. Якщо ж ви підписуєте декларацію з педіатром (чи сімейним лікарем, який буде обслуговувати вашу дитину), то також знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт та код) одного з її батьків або опікунів.

Основний спосіб заповнення декларації – електронний: лікар внесе ваші дані в систему. Важливо, що декларація з’явиться в системі після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надійде вам СМС-повідомленням. Якщо ж у вас немає мобільного телефону, лікар сфотографує чи відсканує ваші документи, щоб долучити їх до декларації.

Потім лікар роздрукує декларацію, яку ви підпишете у двох примірниках (один із них залишається у вас), – і з цього моменту ви можете звертатись до лікаря у будь-який час.

На випадок відпустки або хвороби у вашого лікаря має бути заміна – інший лікар первинної ланки або черговий заклад первинної медичної допомоги. Якщо вам знадобиться допомога, а ви знаходитесь в іншому місті, звертайтесь до найближчого закладу первинної медичної допомоги.

Один лікар може обслуговувати максимум 2 тисячі пацієнтів. Таку кількість пацієнтів рекомендує МОЗ. Можуть бути і виняткові ситуації, наприклад, коли лікар працює в селі, де проживає понад 2 тисяч людей. Тож якщо ви впевнені, що знайшли хорошого лікаря, не гайте часу, адже у нього може просто не залишитись місць для нових пацієнтів.

Крок третій – звертайтесь при першій необхідності

Ви зможете звертатись до вашого лікаря з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям. Як показує світовий досвід більшість проблем із здоров’ям можуть бути вирішені на рівні первинної ланки, особливо у разі вчасного звернення. Крім безпосереднього обстеження і лікування, лікарі первинної ланки в разі необхідності будуть також видавати направлення до вузькопрофільних спеціалістів, виписувати рецепти на ліки, в т.ч. які підпадають під програму “Доступні ліки” (безкоштовні ліки в аптеці, за які платить держава), та будь-які медичні довідки, наприклад, до басейну тощо.

Тож з цих міркувань краще обирати лікаря, який практикує поруч з вами – це скоротить витрати часу на дорогу.

Хто може надавати першу меддопомогу, так звану «первинку»

Першу меддопомогу надають будь-які заклади охорони здоров’я, в тому числі комунальні некомерційні підприємства та ФОПи, які мають ліцензію на медичну практику.

Скільки пацієнтів може мати 1 лікар, який надає першу меддопомогу:

1 сімейний лікар – 1800 людей;

1 лікар-терапевт – 2000 пацієнтів;

1 лікар-педіатр – 900 людей.

З чим саме можна звертатися до лікаря, який буде за вами закріплений

Він повинен спостерігати за вашим станом здоров’я, проводити діагностику та лікування найпоширеніших хвороб, травм, отруєнь, патологічних, фізіологічних (під час вагітності) станів.

Лікар «первинки» має супроводжувати пацієнтів з хронічними захворюваннями та станами, що включає комплекс діагностичних та лікувальних втручань, які передбачені галузевими стандартами.

Якщо у вас невідкладний стан – гострий розлад фізичного чи психічного здоров’я – лікар має допомогти, якщо не потрібно екстреної, вторинної (спеціалізованої) або третинної (високоспеціалізованої) меддопомоги, і скерувати вас до такої допомоги, якщо він сам не може впоратись.

В його обов’язки входить також вакцинація відповідно до календаря профілактичних щеплень, готування та надсилання повідомлення про інфекційне захворювання, харчове, гостре професійне отруєння, незвичайну реакцію на щеплення, проведення епідеміологічних обстежень поодиноких випадків інфекційних хвороб.

Медик повинен консультувати пацієнта, щоб допомогти йому усунути чи зменшити звички та поведінку, ризиковану для здоров’я (алкоголь, тютюн, інші психоактивні речовини, ризиковані статеві стосунки, нездорове харчування, недостатня фізична активність тощо) та формувати навички здорового способу життя.

Лікар «первинки» має медично спостерігати за здоровою дитиною

А також надавати окремі послуги паліативної допомоги пацієнтам будь-якого віку, тобто регулярно оцінювати стан важкохворого пацієнта та звертати увагу та його потреби, оцінювати ступінь болю та лікування больового синдрому. Лікар отримує право призначати такому пацієнту наркотичні засоби та психотропні речовини відповідно до законодавства, включаючи оформлення рецептів для лікування больового синдрому, та інші послуги.

Теги: 1 квітня, декларація, медреформа, МОЗ, , сімейний лікар